Σε συνέχεια των κινητοποιήσεων μας καταρτίσθηκε ψήφισμα για την ηλεκτρονική συλλογή υπογραφών κατά της αποβολής του Εσταυρωμένου/Σταυρού.
Στο κείμενο παραθέτουμε μια σύντομη ανασκόπηση του προβλήματος, τα βασικότερα επιχειρήματα κατά της αποβολής και τέσσερις μελέτες.
Επίσης το όλο κείμενο υπάρχει και στα αγγλικά καθώς σκοπός μας είναι να διαδοθεί σε όλους τους ορθόδοξους χριστιανούς της οικουμένης.
Έτσι μπορεί ο κάθε χριστιανός ορθόδοξος πιστός να πάρει θέση για αυτό το θέμα που έχει ανακύψει πραγματώνοντας την εκκλησιαστική ελευθερία του λόγου και να εκφράσει την ομολογία του, υπογράφοντας για την επιστροφή του Εσταυρωμένου.
Στο ψήφισμα δεν απαιτείται πληρωμή.
Με εκτίμηση
Συντονιστική επιτροπή πιστών Ι.Μ.Περιστερίου
Επαναφορά του Εσταυρωμένου/Σταυρού πίσω από την Αγ.Τράπεζα
Δύο χρόνια περίπου στην Ιερά Μητρόπολη Περιστερίου (Ελλαδική Εκκλησία) ο νέος ποιμενάρχης της (από 8 Οκτωβρίου 2021) κ.Γρηγόριος (Παπαθωμάς) έχει εφαρμόσει με άμεσο και έμμεσο τρόπο την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου/Σταυρού(1) πίσω από την Αγ.Τράπεζα κάθε Ιερού βήματος των ναών της Ι.Μ.Περιστερίου. Αρχικά με κατ’ιδίαν συζητήσεις και μετέπειτα με ανοιχτή ομιλία(2) στο Μητροπολιτικό αμφιθέατρο (14 Μαΐου 2023), μας εξέθεσε τις θέσεις του για τον λόγο που (πιστεύει ότι) πρέπει να απομακρυνθεί ο Εσταυρωμένος, δηλώνοντας όμως κατηγορηματικώς ότι είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Ήδη, προ της ομιλίας και ιδιαιτέρως μετά αυτής, σχεδόν όλοι οι ιερείς αφαίρεσαν, από τους ναούς όπου διακονούν, τον Εσταυρωμένο/Σταυρό πίσω από την Αγ.Τράπεζα.
Οι πιστοί διαμαρτυρήθηκαν με ποικίλους τρόπους και βαθμηδόν. Αδελφοί αφιέρωσαν κόπο και χρόνο για να συντάξουν εργασίες που απαντούσαν στα επιχειρήματα του Σεβασμιωτάτου Περιστερίου τόσο σε επίπεδο Ιστορικό – Παραδοσιακό όσο και σε Θεολογικό – Δογματικό. Ενορίτες από τρείς ενορίες συνέλεξαν υπογραφές, με τις οποίες ζητούσαν την επιστροφή του Εσταυρωμένου σύμφωνα με το λόγο του επισκόπου, τις οποίες και κατέθεσαν με αριθμό πρωτοκόλλου στη Μητρόπολη, ενώ κάποιες κοινοποιήθηκαν ηλεκτρονικά και στην Ιερά Σύνοδο.
Συγχρόνως οι εκκλησιαζόμενοι εξέφραζαν τις διαμαρτυρίες τους στους ιερείς και στον ίδιο τον Μητροπολίτη, όποτε και όπου τον συναντούσαν, κατ’ιδίαν σε ναούς αλλά και στο γραφείο του. Παράλληλα διανέμονταν ανά τακτά διαστήματα από πιστούς, ενημερωτικά φυλλάδια με θεολογικά επιχειρήματα και αναδημοσιεύσεις κειμένων κατά των θέσεων του μητρ.Περιστερίου για την αφαίρεση του Εσταυρωμένου. Όλες οι παραπάνω ενέργειες, 1,5 περίπου χρόνο τώρα, δεν έχουν κάμψει την θέση του Επισκόπου συντηρώντας την αναστάτωση, τον διχασμό και σκανδαλισμό που έχει επέλθει στη Μητρόπολη, αναιρώντας την ίδια του δημόσια δήλωση περί ελευθερίας κινήσεων για το θέμα του Εσταυρωμένου. Συνοπτικά παραθέτουμε προς καλύτερη ενημέρωση μερικά αντεπιχειρήματα απαντώντας στα επιχειρήματα που έχει προβάλει κατά καιρούς ο Μητροπολίτης Περιστερίου:
· Ο Εσταυρωμένος δεν επεβλήθη στην Ελλαδική Εκκλησία (αλλά κατά τον λειτουργιολόγο Φουντούλη) ως έθιμο και πρακτική ” ὑ φίστατο ἀπὸ πολὺ παλιά ” στὴν Ἀντιόχεια καὶ ὄχι στὴν Ἑλλάδα. . Αφότου εισήλθε, εδώ και δύο περίπου αιώνες, έγινε εγκάρδια δεκτός από το πλήρωμα της Εκκλησίας και κατά κοινή ομολογία, η Έξοδος του Σταυρού, η Αποκαθήλωση και ο Επιτάφιος που ακολούθησαν τον Εσταυρωμένο είναι οι πλέον κατανυκτικές και ωφέλιμες πνευματικά ακολουθίες του χρόνου, ενώ παράλληλα εντάχθησαν οριστικά στο “Τυπικό” της Εκκλησίας. ·
· Δεν υπάρχει θεολογία που να υπαγορεύει ότι είναι λάθος η τοποθέτηση του Εσταυρωμένου/Σταυρού πίσω από την Αγ.Τράπεζα, άρα και ανεπίτρεπτο να βρίσκεται εκεί. Αντιθέτως μπορεί να δικαιολογηθεί η ύπαρξή Του σε αυτό το σημείο θεολογικά. ·
· Η Παράδοση του Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγ.Τραπέζης δεν είναι μόνο Ελλαδικό φαινόμενο, όπως ισχυρίζεται επιμόνως ο μητρ.Περιστερίου, αλλά το συναντάμε και στο Αγ.Όρος και σε ναούς σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο εδώ και πολλούς αιώνες. ·
· Ο Εσταυρωμένος δεν προβάλλει έναν “μόνιμα νεκρό Θεό”, όπως Τον κατηγορεί ο Μητροπολίτης, αλλά -όπως διδάσκουν οι Πατέρες της Εκκλησίας – διακηρύττει την εκούσια θυσία που έκανε επί του Σταυρού για την σωτηρία μας, ώστε αισθανόμενοι ευγνώμονες να αναστηθούμε τελικά μαζί Του. ·
· Δεν συνάδει το «αποφασίζουμε και διατάζουμε» με την ορθόδοξη Εκκλησιολογία. Ο Περιστερίου δεν έθεσε το θέμα ούτε στη Σύνοδο της Ιεραρχίας της Ελλαδικής Εκκλησίας, ούτε έλαβε υπόψιν του τον κλήρο και τον πιστό λαό της επαρχίας του αλλά ούτε τις τοποθετήσεις άλλων θεολόγων. ·
· Ουδέποτε διαχωρίζονται στην Ιερά Παράδοση και στην Εκκλησιαστική Γραμματεία τα ιστορικά γεγονότα της Θείας Οικονομίας ούτως ώστε να μπορεί να μιλήσει κάποιος για Ανάσταση άνευ Σταύρωσης και για Σταύρωση άνευ Ανάστασης. ·
· Εφόσον ο Μητροπολίτης Περιστερίου το θεωρεί τόσο σημαντικό θεολογικό ατόπημα, να είναι πίσω από την Αγ.Τράπεζα ο Εσταυρωμένος/Σταυρός , πρέπει να συνέλθει Πανορθόδοξη Σύνοδος 1ον) για να ενημερωθούν άπαντες οι αδελφοί χριστιανοί και να μη βρίσκονται σε πλάνη (κατά τον Περιστερίου) και 2ον) εφόσον έχει δίκιο να επικυρωθεί η “θεολογία” του και συνοδικά.
————————————————-
(1) Μαζί με τον Εσταυρωμένο έχει αφαιρεθεί στους περισσότερους ναούς και ο Σταυρός. Ακόμη και αυτός των λιτανειών απουσιάζει απο τους περισσότερους
(2) https://www.youtube.com/watch?v=TPn6oYcTtk8&t=6553s (ολόκληρη, εισήγηση και συζήτηση)
Για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα σχετικά με το θέμα τον παραπέμπουμε να αναζητήσει στο διαδίκτυο τις εξής εργασίες : ·
· Λίτινας Ι.(2023). Ο Εσταυρωμένος στο Ιερό Βήμα: Μελέτημα περί της επιχειρούμενης αποβολής Του. https://aktines.blogspot.com/2023/05/blog-post_379.html ·
· Τουλουμτσής Β. (2023). Η ενότητα Σταυρού και Ανάστασης στο «ενιαίον» της θείας Οικονομίας και στο «διαιρετικόν» της προτεσταντικής εσχατολογίας. https://orthodoxostypos.gr/η-ενότητα-σταυρού-και-ανάστασης-στο/ ·
· Λίτινας Ι.(2024). Νέα μορφή εικονομαχίας η αποβολή του Εσταυρωμένου και του Σταυρού λιτανειών · https://tasthyras.wordpress.com/2024/03/24/λόγος-ἀπολογητικός-πρός-τούς-διαβάλλ/ ·
· Κακαδιάρη Α. (2024). Παρατηρήσεις επί της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου για τον Εσταυρωμένο. https://tasthyras.wordpress.com/tag/άννα-κακαδιάρη/
Με το παρόν ψήφισμα καλούμε όλους τους ορθόδοξους Χριστιανούς απανταχού της οικουμένης να συμμετάσχουν για να εκφραστεί και καταγραφεί η γνώμη του πιστού λαού, ώστε να αποκατασταθεί ο Εσταυρωμένος στη θέση πίσω από την Αγ.Τράπεζα στην Ι.Μ.Περιστερίου και συγχρόνως να αποτραπεί η εξάπλωση αυτής της πρακτικής σε όλη την Ορθοδοξία.
———————————————————————————————————-
Reinstate the Crucifix/Cross behind the altar
For about a year and a half in the Holy Metropolis of Peristeri (Greek Church), its new bishop (since October 8, 2021) Mr. Gregory (Papathomas) has implemented in a direct and indirect way the removal of the Crucifix/Cross behind the altar of every Holy Altar of the churches of the Metropolis of Peristeri. Initially with private discussions and later with an open speech1 at the Metropolitan Amphitheater (May 14, 2023), he presented his thesis on why as he believes the Crucifix should be removed, stating meanwhile categorically that « we are free to do whatever we want» .
Meanwhile, before the speech and especially after it, almost all priests had removed from the churches in which they minister the Crucifix/Cross behind the altar.
Members of local church protested gradually and in a variety of ways. Some Brothers devoted effort and time to write papers that answered the arguments of His Eminence Peristeri, both at Historical-Traditional and Theological-Dogmatic level. Parishioners from three parishes collected signatures demanding the return of the crucifix, according to the bishop’s word, which they submitted with a protocol number to the Metropolis, while some also forward an email expressing their disagreements to the Holy Synod.
At the same time, churchgoers expressed their protests to the priests and to the Metropolitan himself, whenever and wherever they met him, privately in churches and in his office. Additionally informative leaflets with theological arguments and reprints of texts against the positions of Metropolitan Peristeri on the removal of the Crucifix were distributed at regular intervals by the believers. All the above actions, for about 1.5 years now, have not bent the position of the Bishop, maintaining the turmoil, division and scandal that has occurred in the Metropolis, negating his own public statement about freedom of movement on the issue of the Crucifix.
Briefly , for better information, we present some counter-arguments in response to the arguments that the Metropolitan of Peristeri has put forward from time to time:
· The Crucifix was not imposed on the Greek Church – but according to the liturgist Fountoulis – as a custom and practice ” existed in the old days ” in Antioch and not in Greece. After entering, about 2 centuries ago, he was cordially received by the fullness of the Church and admittedly, the Exodus of the Cross, the Deposition and the Epitaph that followed the Crucifix are the most devout and spiritually beneficial services of the year, while at the same time they were definitively included in the “Typicon” of the Church. ·
· There is no theology that dictates that it is wrong to place the crucifix/cross behind the altar and therefore impermissible for it to be there. On the contrary, His existence can be justified at this point theologically. ·
· The Tradition of the Crucifix behind the Holy Table is not only a Greek phenomenon, as Metropolitan Peristeriou insistently claims, but it is also found on Mount Athos and in churches throughout the Orthodox world for many centuries. ·
· The Crucifix does not project a “permanently dead God”, as the Metropolitan accuses Him, but -as the Church Fathers teach- proclaims the voluntary sacrifice He made on the Cross for our salvation, so that feeling grateful we will finally be resurrected with Him. ·
· “We decide and order” is not compatible with Orthodox ecclesiology. Peristeriou did not raise the issue either at the Synod of the Hierarchy of the Greek Church, nor did he take into account the clergy and faithful people of his province, nor the positions of other theologians. ·
· The historical events of the Divine Economy are never separated in Sacred Tradition and Church Literature so that one can speak of Resurrection without Crucifixion and Crucifixion without Resurrection. ·
· Since the Metropolitan of Peristeri considers it such an important theological mistake to have the Crucified/Cross behind the altar, a Pan-Orthodox Council must be convened 1st) to inform all Christian brothers and not to be in error (according to Peristeriou) and 2nd) if he is right to confirm his “theology” synodically.
—————————
(1) https://www.youtube.com/watch?v=TPn6oYcTtk8&t=6553s
For anyone interested in learning more about the subject, we refer them to search the following papers online: ·
· Λίτινας Ι.(2023). Ο Εσταυρωμένος στο Ιερό Βήμα: Μελέτημα περί της επιχειρούμενης αποβολής Του. https://aktines.blogspot.com/2023/05/blog-post_379.html ·
· Τουλουμτσής Β. (2023). Η ενότητα Σταυρού και Ανάστασης στο «ενιαίον» της θείας Οικονομίας και στο «διαιρετικόν» της προτεσταντικής εσχατολογίας. https://orthodoxostypos.gr/η-ενότητα-σταυρού-και-ανάστασης-στο/ ·
· Λίτινας Ι.(2024). Νέα μορφή εικονομαχίας η αποβολή του Εσταυρωμένου και του Σταυρού λιτανειών · https://tasthyras.wordpress.com/2024/03/24/λόγος-ἀπολογητικός-πρός-τούς-διαβάλλ/ ·
· Κακαδιάρη Α. (2024). Παρατηρήσεις επί της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου για τον Εσταυρωμένο. https://tasthyras.wordpress.com/tag/άννα-κακαδιάρη/
With this petition we call on all Orthodox Christians everywhere to participate in order to express and record the opinion of the faithful people, in order to restore the Crucifix to the position behind the altar in the Monastery of Peristeri and at the same time to prevent the spread of this practice throughout Orthodoxy.
https://aktines.blogspot.com/2024/09/blog-post_406.html